Błędy przy projektowaniu stron internetowych

18 kwietnia 2016 | Blog

Czy zdarzyło się kiedyś tak, że po otworzeniu strony www miałeś ochotę ją od razu zamknąć? Albo wręcz przeciwnie – zachwyciłeś się jakimś rozwiązaniem, elementem graficznym czy funkcjonalnym i przeglądałeś stronę przez dłuższy czas, mimo że nie miałeś początkowo takiego zamiaru?;)
Na pewno każdy z nas tak miał. Są strony, które się nam podobają i takie które budzą naszą niechęć. Dlaczego tak jest? Należy oczywiście brać pod uwagę, iż każdy z nas ma swój gust i ocenia stronę subiektywnie, jednak często jest po prostu tak, że strona nie jest przyjazna prawie każdemu kto z niej korzysta. Poniżej przedstawiamy kilka błędów popełnianych przy projektowaniu stron www w aspekcie wizualnym, ale także funkcjonalnym.

1. Strona jest zbyt ciężka i długo się ładuje (lub wcale!:)

Żyjemy w świecie, w którym wszyscy się śpieszą. Potrzebują w minimalnym czasie zapoznać się z maksymalną ilością danych, przez co wprowadzane są na rynek coraz szybsze komputery, smartphony itd. Potencjalny klient również nie będzie czekał aż strona się załaduje, żeby zapoznać się z ofertą Twojej firmy . Wyłączy ją i poszuka innej witryny.
Szczęśliwie jest wiele rozwiązań, dzięki którym można przyspieszyć funkcjonowanie strony www, jedną z nich jest technologia budowy responsywnych stron internetowych (RWD), które dostosowują się automatycznie do ekranu urządzenia, które je wyświetla. Strony takie są lżejsze, ładują się szybciej i przede wszystkich są o wiele bardziej czytelne niż strony z przesadnie rozbudowaną grafiką. Kolejną dobrą informacją jest to, że nie musisz się zupełnie na tym znać i o tym w ogóle myśleć, jeśli zdecydujesz się skorzystać z usług firmy mającej doświadczenie w tworzeniu stron www. Podpowiemy Ci najlepsze rozwiązania.

2. Strona jest przeładowana nachalnymi reklamami czy powiadomieniami

Kolejną kwestią, która może mieć negatywny wpływ na odbiór Twojej strony www przez potencjalnego klienta są wyskakujące nachalnie z każdej strony okienka z ofertą sprzedaży. Często tego typu problemy występują na blogach czy portalach, jednak często można zastosować bardziej subtelne rozwiązania. Specjalista od marketingu doradzi Ci jakie:)

3. Strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych

Coraz więcej osób poza standardowym komputerem korzysta z internetu na swoim smartphonie czy tablecie. Wiadomo chodzi o wygodę oraz szybki i łatwy dostęp do informacji. W dzisiejszych czasach standardem staje się projektowanie stron www, które dostosowują się do różnych rozdzielczości ekranu. Jeśli chcesz, aby użytkownicy chętnie przeglądali Twoją stronę, dopilnuj, aby była ona wykonana w wersji responsywnej.

4. Brak celu istnienia strony czy konkretów, chaos

Nieprzemyślana strona, na której jest zbyt wiele niepotrzebnych lub niekonkretnych informacji, ogólny chaos w zakładkach, linki które przenoszą w dziwne miejsca itd. to również poważne błędy, których należy się wystrzegać. Często zdarza się również tak, że wchodząc na stronę nie wiemy czy to sklep internetowy, portal, serwis informacyjny…Przekaz musi być jasny i spójny, klient docelowy musi być określony – wtedy szybko poznamy czy jest to strona skierowana właśnie do nas.

5. Szata graficzna jest mało przyjemna lub wręcz nieestetyczna

Mówi się, że nie powinno się oceniać po pozorach, że liczy się wnętrze:) Jednak każdy z nas jest wzrokowcem i żeby kogoś lub coś poznać musi dojść do pierwszego kontaktu. Jeśli Twoje pierwsze wrażenia są negatywne to raczej sporo trzeba się natrudzić, żeby je zatrzeć i zmienić zdanie.
W przypadku pierwszego kontaktu ze stroną www jest jeszcze trudniej, ponieważ jeśli użytkownik się zrazi, bo strona jest np. chaotyczna, poraża grafiką, krzykliwymi lub zbyt zbyt ciemnymi kolorami itd. to szybko ją wyłączy i zapomni o nieprzyjemnym zdarzeniu. Nie będzie marnował czasu, żeby ją po jakimś czasie odnaleźć i sprawdzić czy jej odbiór się poprawił.
Czasami masz tylko jedną szansę, żeby przykuć uwagę potencjalnego klienta i zachęcić go do pozostania na stronie i zapoznania się z Twoją ofertą. Nie zmarnuj jej i zgłoś się do profesjonalisty. Nasze projekty są tworzone wg najnowszych standardów, charakteryzują się estetyką wykonania ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień UX (korzystanie ze strony powinno sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję).

6. Czcionka jest zbyt mała lub za duża

Badania pokazują, że przeczytanie fragmentu tekstu na stronie internetowej trwa zdecydowanie dłużej niż przeczytanie tego samego tekstu na papierze. Dodatkowo użytkownicy są rozpraszani z każdej strony przez reklamy, różne odnośniki czy ozdobniki i znacznie trudniej jest im skupić się na tym co czytają. A jak wiadomo każdy się spieszy, dlatego nie możemy sobie utrudniać życia poprzez korzystanie z nieodpowiednio dopasowanej czcionki – źle dobrany rozmiar czy rodzaj fontów (np. każdy wyraz pisany w inny sposób to bardzo złe rozwiązanie).

7. Ze względu na teksty strona jest nieczytelna, panuje na niej ogólny chaos

Gdyby użytkownik chciał czytać długie teksty, pisane w jednolity sposób sięgnąłby po książkę. Strona internetowa pełni wiele funkcji, ale przede wszystkim – informacyjną, promocyjną. Każdy element, który się na niej znajdzie musi być zrozumiały i przemyślany. Tak jak już pisaliśmy grafika powinna być przyjemna dla oka, a użyte fonty o optymalnej wielkości i rodzaju, teksty natomiast powinny być przedstawione w ciekawy, czytelny sposób. Ich struktura nie powinna być zbita, opasła. Potencjalny klient powinien móc w szybki sposób wyłapać ważne informacje. Należy podzielić tekst na akapity, używać nagłówków, schematów, tabelek, wypunktowanych list itd.

Działamy na rynku już kilka lat i możemy się pochwalić wieloma ciekawymi realizacjami. Zgłaszając się do nas możesz mieć pewność, że doradzimy Ci najlepsze rozwiązania oraz dołożymy wszelkich starań, aby strona była przyjazna dla użytkownika pod względem wizualnym oraz funkcjonalnym i zachęciła go do współpracy z Twoją firmą. Powyżej przedstawiliśmy kilka głównych powodów, przez które Twoja strona może być źle odbierana. Nie popełniaj ich i zgłoś się do nas:)