17.05.2016
Marketing / reklama

Czym jest personalizacja w marketingu?

Arsen Avatar photo

Personalizacja w marketingu – co to właściwie znaczy?

 

Otaczający nas świat oferuje wiele możliwości. Wszystko jest szybsze, lżejsze, prostsze, łatwo dostępne itd. Z każdej strony jesteśmy bombardowani milionem informacji. Ale jak wybrać te najważniejsze, których w danym momencie potrzebujemy?

I tutaj właśnie pojawia się kwestia personalizacji:)

 

Personalizacja w marketingu polega na dopasowaniu produktu, ceny, sposobu dystrybucji lub promocji do zainteresowań czy oczekiwań odbiorcy – spersonalizowane czyli przeznaczone dla konkretnego odbiorcy.
Branie pod uwagę indywidualnych preferencji użytkownika przy planowaniu produktów czy usług jest bardzo ważne, ponieważ konsument ma poczucie, że jego zdanie się liczy.
Personalizacja jest dominującym trendem w e-marketingu. Internet oferuje wiele efektywnych form indywidualizacji przekazów i produktów, co może pomóc przedsiębiorstwu stać się bardziej konkurencyjnym.
Wszystko to, co przeglądasz w sieci jest dopasowane do tego, co lubisz. Na popularnym portalu społecznościowym – Facebooku – na Twojej tablicy pojawiają się posty, które mogłyby Cię zainteresować. Gdy wyszukujesz coś w sieci, po jakimś czasie ukazują Ci się na monitorze reklamy dopasowane do tematyki fraz, które np. wpisujesz w wyszukiwarkę. Na Spotify czy Filmwebie przeglądasz to, co jest Ci rekomendowane itd.

Ale po co właściwie personalizuje się pewne przekazy?

 

Lubisz pić np. w Starbucksie ulubioną kawę z kubka podpisanego Twoim imieniem? Lub gdy dostając maila nadawca zwraca się do Ciebie imiennie, a nie oficjalnie czy bezosobowo? Miło, prawda?;)
Pewna restauracja w USA chcąc zachęcić konsumentów do przyjścia do swojego drugiego nowopowstałego lokalu, rozesłała kupony rabatowe do klientów pierwszej restauracji. I nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że na odwrocie kuponu znajdowała się mapa, która prowadziła klienta od jego domu pod drzwi lokalu. Co 4 odbiorca skorzystał z rabatu!
Inny ciekawy przykład. Hotel w Wielkiej Brytanii, który chciał odświeżyć swój wizerunek i pokazać go bywalcom z ubiegłych lat, przeprowadził analizę i opracował spersonalizowane foldery. Przeanalizował podstawowe dane klientów, a także ich preferencje i na ich podstawie stworzył różne oferty. Dzięki temu klienci otrzymali ulotkę ze swoim nazwiskiem, z ofertą stworzoną tylko dla nich, z tekstami czy zdjęciami dostosowanymi do ich potrzeb. Podobno akcja się udała i zakończyła sporym sukcesem finansowym (zyski obliczone na podstawie liczby rezerwacji).
Można podać wiele takich przykładów, ponieważ firmy zaczęły jeszcze mocniej zabiegać o zainteresowanie klientów. Analizują dane dotyczące wyborów, jakie podejmuje klient szukający np. czegoś w internecie lub robiący zakupy w sklepie. Poprzez personalizację zachęcają nabywcę do skorzystania ze swojej oferty.

Wśród natłoku informacji ciężko jest zapoznać się ze wszystkim, dlatego przedsiębiorstwa, ale także inni ludzie starają się nam uprościć życie poprzez polecenia, sugestie, skonkretyzowane oferty itd. Dlatego i Twoja firma powinna podchodzić do potrzeb klientów z otwartością, wszak to dzięki nim, może funkcjonować:) Bądź otwarty , szukaj nowych rozwiązań, zintegruj swoje działania z zapotrzebowaniem rynku. Dostosowuj się do nowych trendów, zrób delikatny rebranding, jeśli tego wymaga Twój wizerunek, odśwież stronę internetową (np. zwróć uwagę, że teraz tworzy się strony responsywne), zacznij ją pozycjonować czy prowadzić fanpage na Facebooku. To wszystko przybliży Cię do potencjalnego klienta. Zgłoś się do nas – pomożemy:)
Znajomość cech i preferencji klientów pozwala na lepsze dopasowanie oferty do konsumentów. Określenie grupy docelowej zwiększy skuteczność przekazu, co w przyszłości przeniesie się na wzrost zysków.