19.02.2016
Webdesign

Jak poprawnie przygotować grafikę do druku?

Arsen Avatar photo

Zasady przygotowania projektów do druku

 

Poniżej opiszemy podstawowe zasady, których należy przestrzegać podczas pracy nad projektem graficznym, aby odpowiednio przygotować go do druku, a także pokażemy, dlaczego powinno to robić profesjonalne studio graficzne.

Pierwsza zasada – Nie należy używać do druku plików graficznych, które są elementem strony internetowej

Pliki graficzne będące elementem strony www mają zmniejszoną rozdzielczość do tzw. rozdzielczości ekranowej, czyli 72 dpi (po polsku – punkty na cal). Ma to na celu zmniejszyć wielkość pliku po to, aby witryna szybko się wczytywała, dzięki czemu oszczędza się czas oraz transfer danych z serwera.

Do druku cyfrowego, offsetowego czy sitodruku potrzebna jest grafika w rozdzielczości ,co najmniej 300 dpi. W konsekwencji to co wygląda dobrze na ekranie monitora, po zaimportowaniu i powiększeniu w programie graficznym już nie wygląda tak ciekawie. Mniejszy problem jest w przypadku np. logo składającego się z liter, natomiast przysłowiowe „schody” zaczynają się, gdy chcemy wydrukować projekt zawierający wiele szczegółowych elementów.

Druga zasada – Wszystkie teksty w projekcie należy zamienić na krzywe

W celu zmniejszenia wielkości plików programy graficzne (np. Adobe Photoshop) nie osadzają czcionek w dokumencie. Projektując np. logo czy slogan firmowy używa się często nietypowych czcionek o wyrafinowanym kroju, mało rozpowszechnionych, a nawet przygotowywanych specjalnie dla danej firmy.

W takim przypadku możemy być pewni, że firmy, które będą miały styczność z projektem (np. zewnętrzne studio graficzne czy drukarnia) nie mają zainstalowanej na komputerze czcionki, która została użyta i przy otwieraniu pliku program na takim komputerze będzie starał się dobrać font zbliżony do użytego w projekcie, co czasami przynosi zaskakujące efekty

Zamieniając tekst na krzywe plik będzie nieco większy, ponieważ potraktuje tekst jako kolejne elementy grafiki, jednak my mamy pewność, że pozostali użytkownicy otworzą u siebie dokładnie taki sam projekt, jaki widzimy na ekranie.

Trzecia zasada – Należy stosować kolory w określonej palecie

W poligrafii nie ma takich określeń kolorów jak “słoneczny żółty” czy “błękit nieba”, ponieważ wbrew pozorom nie można jednoznacznie określić, jakie to są kolory

Należy dobrać paletę kolorystyczną do technologii druku. Uogólniając pliki do druku powinny być zapisane w CMYK lub PANTON, tryb RGB przeznaczony jest do projektów, które będą wyświetlane na ekranie.

Czwarta zasada – Należy zapisywać pliki w ogólnodostępnych formatach

Jest to bardzo ważne, ponieważ nie wiemy, jakich programów i jakich wersji używają inni. Dobrym zwyczajem jest zapisywanie projektów w wersji programu o stopień niższej niż używamy lub też w formatach, które otwierają się u wszystkich tak samo. Ta zasada głównie tyczy się programów typu Corel Draw, którego wersja 13 nie otworzy pliku zapisanego w wersji 14. Tego typu program nie występuje w programach pakietu Adobe. Dla grafiki wektorowej najpopularniejsze są formaty PDF, EPS, AI, CDR. Nie zaszkodzi również do tych plików źródłowych dołączyć drugi – podglądowy, w mniejszej rozdzielczości, np. JPG. Aby można było potwierdzić że plik otworzył się w prawidłowy sposób- zgodny z tym co zaprojektował grafik.

Piąta zasada(niekoniecznie związana z samym DTP)– Nie należy wysyłać dużych plików jako załącznik do listu e-mail

Duże załączniki nie są wskazane z tego względu, że nie mamy pewności jakie limity na wielkość załączników ma firma, do której chcemy przesłać pliki. Jeśli plik jest większy niż to ograniczenie, list z załącznikiem nie zostanie poprawnie wysłany. Dlatego dla oszczędności czasu i nerwów najlepiej przesyłać duże pliki za pomocą serwera FTP/ chmury lub innych serwisów do wymiany plików.

Podsumowując – aby przygotować dobrze projekt do druku należy spełnić kilka podstawowych warunków, które w teorii brzmią prosto, ale jeśli chcecie mieć pewność, że wszystkie zostały spełnione, a projekty wydrukują się poprawnie – zgłoście się do profesjonalnego studia graficznego. Jako jedna z takich firm gwarantujemy Wam realizację projektu graficznego wg Waszych potrzeb oraz prawidłowe przygotowanie go do druku, czego efektem będą materiały reklamowe najwyższej jakości.