Księga znaku

9 marca 2016 | Blog

Decydując się na stworzenie nowej firmy lub marki stajemy przed koniecznością zlecenia firmie takiej jak nasza opracowanie wizerunku graficznego. Na etapie wyceny dochodzimy do pytania „czy potrzebuję księgę znaku?”

Czym jest księga znaku?

Księga znaku to ogół informacji i opis tego, w jaki sposób należy prezentować i stosować w praktyce logo firmy. Jest to zbiór zasad, których powinniśmy się trzymać, aby zachować spójność prezentowania logo we wszelkich możliwych okolicznościach. Projektant tworząc księgę znaku tworzy swojego rodzaju instrukcję obsługi obchodzenia się z logo. Dokładne trzymanie się tych zasad zaowocuje spójnym wizerunkiem firmy na każdym możliwym nośniku reklamy, czy to będzie wizytówka, plakat, oklejenie samochodu czy tabliczka przy drzwiach.

Co powinno znajdować się w księdze znaku?

Nie ma jednoznacznej reguły, wg której projektant tworzy księgę znaku. Jej zawartość zawsze określa wielkość firmy; branża, w której działa; nośniki reklamy, które stosuje, a nawet poziom skomplikowania projektu logo. Przyjęło się, że księga znaku zawsze powinna zawierać:
• Szczegółowy opis logo. Jeśli można jednoznacznie opisać genezę powstania znaku graficznego to powinna być ona przedstawiona, aby każdy kto zapozna się z księgą znaku rozumiał filozofię, wg której będzie postępował.
• Dokładny opis wymiarów i proporcji logo. Szczegółowe wymiarowane i opisane proporcje znaku pozwolą w przyszłości stworzyć identyczny znak, jeśli cyfrowe wersje plików zniknęłyby w niewyjaśnionych okolicznościach. Pozwalają również zrozumieć, że stworzony znak nie jest przypadkową korelacją bliżej niewyjaśnionych kształtów w połączeniu z napisem.
• Minimalna wielkość. Po stronie projektanta leży obowiązek sprawdzenia możliwych minimalnych wymiarów logo – w jakiej minimalnej wielkości można stosować znak który stworzył, gdzie jest granica jego czytelności. Dobrą praktyką jest podawanie wymiarów w różnych jednostkach.
• Pole ochronne logo. Jest to przestrzeń, której nie może naruszyć żaden inny element graficzny w tworzonych projektach graficznych.
• Tło. Analogicznie do pola ochronnego – projektant określa na jakim tle może być stosowane logo. Informacje te mogą okazać się szczególnie przydatne w przypadku projektowania materiałów reklamowych.
• Opis kolorystyki. Niekiedy właśnie ten element księgi znaku jest powodem, dla którego firmy decydują się na jej stworzenie. Kolory, które zostały użyte powinny być bardzo szczegółowo opisane, najlepiej jeśli będą opisane w podstawowych paletach barw CMYK oraz PANTONE, niekiedy zawiera się również informację o kolorze RGB oraz HEX. Informacja o tych kolorach pozwala zarówno na stworzenie materiałów reklamowych z wykorzystaniem właściwego koloru oraz na wydrukowanie tych materiałów w spójnej kolorystyce.
• Wersja skrócona – wersje podstawowa. Logotyp zazwyczaj posiada wersję pełną oraz wersję skróconą, która składa się tylko z sygnetu lub napisu. Zakładając, że logo składa się z sygnetu (znaku graficznego) oraz napisu, księga znaku może zakładać stosowanie tegoż logo w dwóch wariantach –  pełnej wersji logo oraz samego sygnetu:

 

am full         pełna wersja logo                                                   am               sygnet

 

Nie jest powiedziane, że każde logo posiada kilka wersji prezentacji, że można je przedstawić w kilku formach, albo że logo będzie się dobrze prezentowało w wersji skróconej.
• Nieprawidłowe wykorzystanie logo. Zazwyczaj prezentuje się przykłady błędnego zastosowania znaku, podstawowych błędów takich jak: nieprawidłowe tło, ułożenie, proporcje itp.
• Końcowym elementem księgi znaku zazwyczaj są przykłady zastosowania znaku na firmowych materiałach firmowych oraz reklamowych. Projekty te powinny być stworzone ze starannym zachowaniem wszystkich powyższych zasad – jako wskazówka dla przyszłych projektantów, którzy będą mieli sposobność projektować dla firmy. Trzeba pamiętać, że studio które zaprojektuje logo i księgę, może nie być w stanie wykonać w przyszłości jakiegoś zlecenia, które wykona inna firma – to właśnie dla niej księga znaku jest swego rodzaju drogowskazem, wg którego powinna się poruszać w tworzeniu projektów.

Decydując się na stworzenie księgi znaku można jedynie zyskać, a nie stracić:)