10.08.2015
Branding

Spójna identyfikacja wizualna = korzyści dla firmy

Arsen Avatar photo

Co to jest identyfikacja wizualna?

 

Pisaliśmy już o nazwie firmy oraz o ukrytym znaczeniu zawartym w logo. Zastanawialiście się jednak czym są te elementy i jak wpływają na postrzeganie firmy przez odbiorców?

Identyfikacja wizualna, bo o niej mowa to zestaw spójnych wizerunkiem materiałów graficznych kreujący określony wizerunek firmy. W jej skład mogą wchodzić od logo, wizytówek, papierów firmowych, kopert po materiały reklamowe, obrandowanie lokalu, biura, pojazdów oraz materiałów promocyjnych. To jakie elementy będzie zawierała księga identyfikacji wizualnej zależy od profilu firmy, jej grupy docelowej, skali działania, celów jakie sobie wyznaczyła, budżetu i fantazji 🙂

 

Czym jest księga identyfikacji wizualnej oraz księga komunikacji wizualnej?

 

Przy tworzeniu identyfikacji wizualnej powstaje zazwyczaj tzw. podstawowa księga znaku (inaczej księga tożsamości), która jest oficjalnym zapisem wzorców prezentacji firmy. Księga w kompleksowy sposób opisuje elementy systemu identyfikacji oraz sposoby i zasady ich wykorzystania. Może obejmować: logo, kolory firmowe, papier firmowy, koperty, dokumenty handlowe, wzory materiałów reklamowych, ubiór i identyfikatory pracowników, oznakowanie środków transportu, wystrój budynków, wnętrz biurowych, punktów sprzedaży, tablice informacyjne, szyldy firmowe, tabliczki, flagi, transparenty, maskotki, upominki itd.
Oficjalne zapisy dotyczące identyfikacji wizualnej mogą zostać dodatkowo poszerzone o księgę komunikacji werbalnej, zawierającą ustalenia dotyczące nazwy, sloganu firmowego, haseł reklamowych, wzorcowych tekstów itd.

 

Co nam daje spójna identyfikacja wizualna?

 

Identyfikacja wizualna udziela odpowiedzi na pytania: czym jest firma, do czego zmierza, jak się zmienia oraz co wyróżnia ją wśród innych firm o tym samym profilu działalności.

Podkreśla i eksponuje cechy przyporządkowane danej marce w taki sposób, by już przy pierwszym kontakcie było widać, jakie wartości niesie za sobą firma i oferowane przez nią produkty czy usługi.

Na pewno nie raz zastanawiałeś się nad tym, co zrobić, żeby wygrać z konkurencją i spośród tysięcy produktów czy usług oferowanych na rynku klient wybrał właśnie Twoją firmę. Prostą odpowiedzią na ten problem jest właśnie skutecznie zaprojektowana marka.

Dobrze zaprojektowana i umiejętnie wdrożona marka jest podstawą osiągnięcia sukcesu.

Elementy identyfikacji wizualnej poza funkcją reklamową i sprzedażową, budują jej wizerunek i zdobywają zaufanie klientów. Inwestując w spójny projekt, inwestujemy we własną wiarygodność, która może sprawić, że klient wybierze Twój produkt, bo ufa, że jest dobry. Bardzo często kryteria wyboru jakimi kieruje się klient przy zakupie są niezwiązane z samym produktem czy usługą. Klient wybierze markę, która budzi jego zaufanie lub trafia w jego gust. Motorem tego zaufania może być polecenie przez znajomych, przekonująca kampania marketingowa lub właśnie identyfikacja wizualna.

Dodatkowo prawidłowo przeprowadzona strategia wizerunkowa pozwala targetować produkty czy usługi, co oznacza, że marka będzie oddziaływać na konkretnego, wybranego klienta.

Jednak, aby identyfikacja wizualna spełniała swoją rolę ważne jest, aby charakteryzowała się trzema cechami:
– charakterystycznym i niepowtarzalnym wizerunkiem,
– zrozumiałymi sposobami komunikowania się firmy z klientami,
– wyróżnieniem od konkurencji.

 

Projektowanie identyfikacji wizualnej

 

Firma wkraczająca na rynek musi dokładnie wiedzieć ,co jest ważne i co należy zrobić dla jej promocji. O dobry wizerunek warto zadbać od samego początku.

Pomożemy Ci – specjalizujemy się w projektowaniu systemu identyfikacji wizualnej.

Przemyślana identyfikacja wizualna jest dobrą inwestycją w przyszłość, zwłaszcza, że późniejsza zmiana wizerunku to złożony proces, niejednokrotnie pochłaniający znaczne koszty, dlatego zostaw to profesjonalistom!