16.01.2015
Branding

Ukryte znaczenia w logo znanych firm

Arsen Avatar photo

Czym byłaby marka bez dobrego projektu logo? Logo jest znakiem rozpoznawalnym marki. Często logo przedstawia sobą więcej niż mogło by się wydawać na pierwszy rzut oka.

Jeśli chcesz stworzyć ponadczasową markę, stworzenie projektu powinieneś zlecić specjalistom, którzy stworzą projekt niosący ze sobą więcej niż słowa zawarte w logo.

Przykłady poniżej:

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie i najpopularniejszych sklepów internetowych w sieci. W logo podkreśla szeroki zakres asortymentu (od a do z) co sugeruje strzałka w kolorze pomarańczowym. Kolory identyfikacji Amazona to czarny i pomarańczowy jak można się domyśleć. W prostocie siła!

 

 

Logo wyścigów formuły pierwszej jest połączniem litery F oraz czerwonego elementu graficznego jako symbolu prędkości.
Odstęp między tymi elementami wypełnia nam przestrzeń na wzór liczby 1. Jest to jedna z technik tworzenia logo, celowe „ukrywanie” elementów, które spajają projekt w całość.

 

 

Kolejne logo z ukrytym elementem. Tym razem Tablerone. W logo Toblerone na zboczu góry zobaczymy niedźwiedzia, który wyłania się z bieli śniegu zalegającego na szczycie. Jego obecność tłumaczy fakt, że pierwotna receptura tych czekoladek powstała w Bernie w Szwajcarii. A sama postać niedźwiedzia wywodzi się z legendy.

 

 

Kolejny ukryty element, znajdziemy również w logo amerykańskiej firmy kurierskiej FedEx, ma między literą E i X ukrytą strzałkę – symbol szybkości, z jaką podobno kurierzy tej firmy dostarczają przesyłki. Jest to zaszyfrowana obietnica, znak jakości.

 

 

 

Niekiedy logo na pierwszy rzut oka nie niesie za sobą oczywistych skojarzeń, co nie znaczy że ich w sobie nie kryje. Przykładem jest Audi. Otóż każde z kółek występujących w logo jest symbolem jednego z czerech przedsiębiorstw założycielskich markę Audi.

 

Jedno z najbardziej rozpoznawalnych logo na świecie, firmy nike, zainspirowane zostało mitologiczną postacią Bogini Zwycięstwa Nike, a dokładniej jednym z jej skrzydeł. Początkowo właściciel marki uznał że logo nie trafia do niego, że znak niczego wprost nie symbolizuje, lecz uznał że może z czasem przekona się do niego. Jak widać, byłą to dobra decyzja! Współcześnie Nike to symbol sukcesu, zwycięstwa i dynamiki.

 

 

Kolejną techniką realizacji logo jest zawieranie motywu głównego skojarzenia. Dobrym przykładem jest logo wyścigu Tour de France. W projekcie litera R tworzy postać kolarza jadącego na rowerze, szczególnie podkreśla to żółta kropka która ma kojarzyć się z kołem roweru.

 

W logo marki BMW możemy dostrzec nawiązanie do symboli lotnictwa, poprzez wewnętrzne elementy znaku. Białe elementy symbolizują śmigła, zaś niebieskie niebo. Marka BMW zaczynała od lotnictwa, stąd nawiązania do tej branży.

 

Logo marki Gillette jest przykładem logo, którego podstawą jest napis poddany modyfikacji która nadaje mu charakterystyczny i unikalny wygląd. Celowo rezygnując z elementu graficznego obok napisu, większą uwagę przykłada się skojarzeniom jakie ma wywołać napis, czcionka w niej użyta, jej krój, budowa oraz kolor. Na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym ale gdyby przyjrzeć się bliżej widać, że litera „G” praz „i” zostały przycięte podkreślając ostrość i precyzję produktów marki Gillette.