Zagadnienia poruszane podczas V edycji największego Festiwalu SEO w Polsce – relacja

1 czerwca 2017 | Blog

V Edycja Festiwalu SEO już za nami. W piątek, 19 maja odbyło się największe wydarzenie świata SEO w naszym kraju. Festiwal po raz drugi odbył się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, tuż obok kultowego Spodka. Do Katowic zjechali się specjaliści i pasjonaci SEO – także spoza Polski. Organizatorem wydarzenia, jak co roku, był Artur Strzelecki, a event poprowadził Sławek Borowy.

18672896_1704310342930622_8345582298622865739_o

Wydarzenie zostało podzielone na 4 bloki tematyczne, podczas których wysłuchaliśmy 11 prelekcji na temat pomysłów na optymalizację i zarządzenia treścią, analityki, optymalizacji konwersji czy technicznego SEO. Tego dnia mówiono też o SEO dla nowej marki, działaniach odpowiednich dla poszczególnych branży czy o prowadzeniu agencji SEO. Na sam koniec wysłuchaliśmy wykładu dotyczącego mobile-first indexing, który już w 2018 roku ma być czynnikiem wprowadzonym do algorytmu Google’a.

Poniżej przedstawiamy opis wszystkich prezentacji oraz najważniejsze zagadnienia, które zostały w nich poruszane:

01-duraj

Marcin Duraj „10 najważniejszych zasad w SEO dla Twojego sklepu”

Marcin Duraj jest pasjonatem SEO związanym z branżą od 12 lat. Od 10 lat prowadzi bloga o pozycjonowaniu. Marcin jako pierwszy z prelegentów, opowiedział o najważniejszych zasadach SEO, o których należy pamiętać prowadząc kampanię dla sklepu internetowego. Ze względu na ilość czynników, która jest bardzo duża, Marcin wyróżnił 10 najistotniejszych zasad, na które należy zwracać uwagę. Poniżej krótka lista najważniejszych informacji z wystąpienia:

  • SEO to ponad 200 czynników i 10 000 ich permutacji
  • Najbardziej kluczowy jest wybór skryptu dla strony sklepu
  • Należy pamiętać o unikalnych treściach wysokiej jakości
  • Szybkość ładowania ma bardzo duże znaczenie
  • SSL nie przekłada się na pozycje, ale na konwersję już tak
  • Konieczne jest wdrożenie mobilności dla strony sklepu

Katarzyna Baranowska „Kilka pomysłów na optymalizację i zarządzanie treścią w e-commerce pod kątem SEO”

Druga na scenie pojawiła się Katarzyna Baranowska, która posiada 8-letnie doświadczenie w prowadzeniu kampanii SEO. Temat prezentacji dotyczył optymalizacji i zarządzania treścią w e-commerce. Z wystąpienia można było dowiedzieć się, że ilość miejsc, w których można budować content marketing sklepu internetowego jest znacznie większa niż może się wydawać. Zdecydowanie warto przyjrzeć się możliwościom sklepu internetowego bliżej i wykorzystać jego ukryty potencjał. W skrócie:

  • Należy wykorzystać potencjał filtrów strony
  • W przypadku braku możliwości wdrożenia własnych opisów, wprowadzić opinie, komentarze, cechy produktów
  • Wykorzystywać źródła treści takie jak recykling opisów, porady ekspertów
  • Duplikacja treści to duży problem w przypadku sklepów internetowych
  • Należy blokować dostęp dla robotów, stosować przekierowania w przypadku duplikacji

Marta Eichstaedt „Startujemy od zera, czyli SEO nowej marki”

W kolejnym wystąpieniu pojawiła się Marta Eichstaedt, która w obszarze marketingu działa już od prawie 20 lat. Marta opowiedziała o tym, jak prowadzić kampanię nowej marki. Prezentacja dotyczyła działań dla firmy Siniat, która jest producentem płyt gipsowo-kartonowych. Marta zaprezentowała case study odnoszące się do działań takich jak content marketing w postaci poradników, filmów na YouTube czy animacji, które pomogły firmie uzyskać 11-krotny wzrost ruchu. Wnioski:

  • Teksty fachowe musi pisać copywriter rozumiejący produkt oraz związane z nim zagadnienia
  • Najlepsze artykuły powstają przy pracy całego zespołu
  • Nie istnieją zbyt proste tematy na artykuły, każdy należy analizować oddzielnie
  • Należy stosować boksy kierujące do innych artykułów tematycznych
  • Łatwiej jest zrozumieć produkty w kontekście ich użycia

Piotr Bomba, Jak zarobić 10 000 na afiliacji w jeden miesiąc

Kolejna prezentacja dotyczyła zarabiania na afiliacji. Poprowadził ją Piotr Bomba – opiekun programu partnerskiego CashInPils. Piotr jako specjalista od rynków anglojęzycznych w swojej pracy skupia się również na analizie działań partnerów i śledzeniu aktualnych trendów na rynkach międzynarodowych. Piotr przedstawił skuteczne porady – od analizy produktów, aż po najlepsze praktyki dotyczące tworzenia landing page oraz wysyłki newsletterów. Aby odnieść sukces w afiliacji należy stosować następujące wytyczne:

  • Szczegółowa analiza produktu, grupy docelowej oraz weryfikacja konkurencji
  • Wyróżniające się przyciski call to action
  • Stosowanie timerów odliczających czas do końca promocji
  • Pozytywne opinie i komentarze
  • Wykorzystanie programu HotJar
  • Wdrożenie AMP, SSL

Michał Herok „Prowadzenie agencji SEO grającej w ekstraklasie”

Michał Herok działa w branży internetowej od 16 lat, jest absolwentem studiów MBA na GFKM i RSM Erasmus University. Podczas konferencji poprowadził prezentację dotyczącą zarządzania agencją SEO. Opowiedział o tym, jak zaczynając od 1-osobowej działalności doszedł do zbudowania agencji zatrudniającej 12 osób i posiadającej 3 biura w Gdyni, Warszawie i Londynie. Oto najważniejsze czynniki, które decydują o podobnym sukcesie:

  • Najważniejsze jest pozyskiwanie nowych klientów przy jednoczesnej obsłudze bieżących
  • Najtrudniejsza jest budowa odpowiedniego „dream team’u”
  • Optymalizacja czasu
  • Rosnące koszty jakościowego SEO
  • Atmosfera panująca w pracy odpowiada w 30% za wyniki finansowe firmy

07-strzelec

Grzegorz Strzelec „Bardzo kanoniczna historia”

Bardzo kanoniczna historia, którą zaprezentował Grzegorz Strzelec, była w opinii wielu najlepszą prezentacją na tegorocznym Festiwalu SEO. Grzegorz zajmuje stanowisko Head of SEO w Grupie Onet gdzie zarządza strategią, zespołem i procesami SEO. Jego prezentacja pokazała jak sprawnie przenieść ruch i pozycję w obrębie dużych serwisów. W tym celu, Grzegorz poleca użycie tagu canonical, który przynosi efekt po 3 miesiącach i nie powoduje zmniejszenia ruchu na stronie. Oto najważniejsze wnioski z prezentacji Grzegorza:

  • Canonical bardzo dobrze sprawdza się przy skomplikowanych wymogach biznesowych
  • Możne zastąpić 301 jeśli wykonamy przekierowanie 1:1
  • Jest wolniejszy od 301, ale przenosi praktycznie bez strat
  • Profil linków subdomen w obrębie domeny może być traktowany jako wewnętrzny
  • W przypadku dużego site i thin content, canonical jest szybszy niż 301
  • Google News ignoruje tag kanoniczny

08-majchrzak

Milena Majchrzak „7 branż w Google – jak działać, żeby odnieść sukces”

Następnie na scenie zameldowała się Milena Majchrzak, która zajmuje stanowisko Dyrektora Zarządzającego w firmie SEMSTORM, która stworzyła narzędzie wspierające analizę działań SEM. Milena przedstawiła analizę różnych branż pod względem SEO z zakresu nieruchomości, motoryzacji, zakupów, gier, finansów, zdrowia oraz usług. Prezentacja została wzbogacona o część analityczną, więc za wszystkimi przykładami stały konkretne liczby. Z wystąpienia można było wyciągnąć następujące wnioski:

  • Należy wykorzystać potencjał serwisów takich jak Facebook, YouTube oraz Wikipedia
  • Dedykowany fanpage pomaga robić „SEO na Facebooku”
  • Duże natężenie słów kluczowych w opisie może pomóc w osiągnięciu sukcesu na YouTube
  • Przydatne jest wdrożenie snippetów
  • W każdym miesiącu należy publikować 1 dopracowany artykuł i 3 krótsze

09-krowczynska

Kamila Krówczyńska, „Projekt denko”, czyli case study współpracy z blogerkami urodowymi”

Kamila Krówczyńska jest uwielbia współpracować z ludźmi, a po latach spędzonych w tradycyjnym marketingu, postanowiła sprawdzić się w skutecznym link buildingu i budowaniu relacji w środowisku online. Kamila przedstawiła interesujące case study dotyczące współpracy z blogerkami z branży beauty. Celem kampanii było pozyskanie linków oraz zwiększenie widoczności strony klienta. Kampania trwała 10 miesięcy, a czas pracy wyniósł 800 godzin roboczych. Oto wnioski:

  • W niektórych branżach panuje zmowa cenowa, w zależności od specyfiki branży
  • Często nie istnieje możliwość podpisania umowy z blogerkami
  • Współpraca z blogerkami bywa trudna ze względu na: strach blogerek przed NDA oraz brak zrozumienia istotnych zapisów chroniących interesy klienta, brak odpowiedzi na maile, nieodebrane telefony i zaginione paczki
  • By zwiększyć skuteczność kampanii, należy zadbać o widoczność linka na blogu
  • Dobrze sprawdzają się spotkania z blogerkami

Damian Sałkowski, „Na jakiej planecie wyląduje Google”

Kolejnym prelegentem był Damian Sałkowski, z wystąpieniem dotyczącym Topical Authority. Damian przyszedł na scenę z 2 biletami VIP na koncert Aerosmith w Krakowie, które można było wygrać na stoisku Senuto – aplikacji do tworzenia precyzyjnych audytów SEO. Następnie przeszliśmy do prezentacji dotyczącej Topical Authority, za które odpowiedzialne są 2 aktualizacje – Koliber i Panda. Jak zadbać o czynnik, który wspomaga widoczność domeny w Google? Należy pamiętać o kilku rzeczach:

  • Google zawsze wybierze domenę zadbaną pod względem tematyczności
  • Google nie bada fraz kluczowych, a całe domeny
  • Należy w możliwie jak największym stopniu wyczerpać tematykę
  • Pomaga odpowiednie linkowanie wewnętrzne w obrębie domeny

Ewelina Podrez, „SEO, które zarabia miliony”

Ewelina Podrez, która marketingiem internetowym zajmuje się od 8 lat, i która przeszła w tym czasie pełną ścieżkę kariery agencyjnej, zaprezentowała przedostatni temat, dotyczący branż zajmujących się rozliczeniem podatku PIT. Prezentacja opierała się o case study 3 największych graczy w tej branży. Ewelina zwróciła uwagę na to, że w branży działają podmioty, które mają różne cele, ale podobne słowa kluczowe. Oto kilka istotnych faktów:

  • Należy pamiętać o sezonowości słów kluczowych
  • Różne podmioty rywalizują o te same słowa kluczowe
  • Trzeba mieć na uwadze specyfikę branży podatkowej
  • Należy stosować mieszane metody w kampanii, w zależności od celu

12-magdziarz

Michał Magdziarz, „Mobile-first indexing”

Ostatnia prezentacja należała do Michała Magdziarza, który z branżą SEO związany jest od ponad 12 lat. Michał przedstawił swoje wystąpienie jako armchair thinking, czyli rozważanie na temat tego jak może wyglądać przyszłość w Google po wprowadzeniu mobile-first indexing. Czynnik ten ma zostać wprowadzony do algorytmu już w 2018 roku. Michał w swoim wystąpieniu opierał się o informacje zaczerpnięte od Johna Mullera z Google. Oto kilka wniosków:

  • W zależności od tego jaką konfigurację architektury strony posiadamy, spotkamy się z problemami o różnej skali
  • Nie trzeba zmieniać rel=canonical i rel=alternate, ponieważ ten drugi tag zyska pierwszeństwo
  • Jednym z pomysłów zapewniania mobilności witrynie jest tag very-header
  • Należy obserwować zmiany po wprowadzeniu mobile-first indexing i reagować na zmiany

Podsumowanie

Festiwal SEO to wydarzenie, na którym zdecydowanie warto się pojawić. Nie jest to miejsce dla osób, które szukają gotowych rozwiązań, ponieważ większość prezentacji to inspiracja do własnych działań i testów SEO. Tegoroczny festiwal był wzbogacony o pytania do prelegentów po zakończeniu ich prezentacji. Niestety od połowy eventu pojawiły się opóźnienia i nie było już czasu na dodatkowe pytania, jednak osoby czujące niedosyt mogły dopytać prelegentów o szczegóły w kuluarach. Poza wymienionym ograniczeniem, cała organizacja Festiwalu była wzorowa. Należy podziękować organizatorom oraz prelegentom za dużą dawkę wartościowej wiedzy.