02.06.2015
Marketing / reklama

Co to znaczy social media? Dlaczego są tak popularne?

Arsen Avatar photo

Czym są social media?

Chociaż termin social media jest obecnie bardzo powszechny to trudno go jednoznacznie zdefiniować. Najogólniej można przyjąć, że pojęcie to obejmuje ogólny zakres komunikacji. Niektórzy tłumaczą je, jako społeczne media, media społeczne albo media społecznościowe.

Ich istotą jest to, że zostały stworzone do rozpowszechniania treści poprzez relację między użytkownikami i są oparte na łatwo dostępnej technologii. Możemy rozróżnić blogi, mikroblogi, wiki, fora dyskusyjne, serwisy umożliwiające gromadzenie interesujących linków czy systemy oceniania obejrzanych filmów lub przeczytanych książek, serwisy społecznościowe jak Nasza-Klasa czy Facebook.

 

Ewolucja mediów społecznościowych

W ostatnim czasie popularność mediów społecznościowych znacząco wzrosła. Zastanawialiście się jak to się w ogóle zaczęło?

Około 2000 roku zaczęły powstawać pierwsze blogi tworzone przez użytkowników indywidualnych. Jak pewnie każdy z nas już wie, blogi to w największym uproszczeniu internetowe pamiętniki, na których za pomocą wpisów autor wyraża swoją opinię na jakiś temat, a czytelnicy mogą zamieszczać komentarze.

Od tej pory zaczęły się rozwijać serwisy, na których każdy z nas po dziś dzień może tworzyć i umieszczać różne treści.

Następnym przełomowym krokiem był amerykański boom na serwisy takie jak YouTube (umożliwiający bezpłatne umieszczanie i odtwarzanie strumieniowe filmów) czy MySpace (umożliwiający komunikację między użytkownikami). Wielu ekspertów w tamtym czasie twierdziło, że w Internecie ciężko będzie przeprowadzić kolejną rewolucję. Jednak wtedy pojawił się Facebook, który w szybkim czasie wyprzedził MySpace na liście najpopularniejszych tego typu serwisów.

Facebook został opracowany przez zespół Marka Zuckerberga. Jego ideą jest tworzenie sieci i grup zarejestrowanych użytkowników, którzy dzielą się wiadomościami i materiałami multimedialnymi. Serwis umożliwia również korzystanie z różnych aplikacji.

Według danych ze stycznia 2014 roku Facebook miał około miliarda użytkowników na całym świecie. Co miesiąc wgrywanych jest ponad 1 mld zdjęć oraz 10 mln filmów, których obecnie jest ich już ponad 260 miliardów.

Późniejszym przełomowym wydarzeniem było pojawienie się Twittera. Za sprawą celebrytów zapanowała prawdziwa mania na punkcie tego mikrobloga. Użytkownik wysyła i odczytuje tzw. tweety, czyli krótkie wiadomości tekstowe, które są wyświetlane na profilu autora wpisu oraz pokazywane użytkownikom, którzy obserwują jego profil.

Po pewnym czasie użytkownicy zakochali się także w serwisach typu Spotify (oferujący dostęp do utworów w strumieniu) czy Pinterest (przeznaczony do kolekcjonowania i porządkowania materiałów wizualnych), a ostatnio także w Snapchat (aplikacja, która pozwala na wysyłanie krótkich filmów i zdjęć z podpisami)…

Jedne serwisy przekonują do siebie nowych użytkowników, a inne stają się mniej popularne np. ze względu na zmianę regulaminu użytkowania. Ciekawym przykładem może być Instagram, który umożliwia robienie zdjęć i filmów oraz udostępnianie ich w różnych serwisach społecznościowych. Jego charakterystyczną cechą jest to, że nadaje zdjęciom kwadratowy kształt.

W kwietniu 2012 roku Instagram z 13 pracownikami został przejęty przez Facebooka za około 1 mld USD. Zmienił się regulamin, czego skutkiem jest możliwość wykupienia zdjęć użytkowników przez firmy zewnętrzne. Ocenia się, że było to jedną z głównych przyczyn spadku liczby użytkowników tego serwisu – we wrześniu 2012 roku było ponad 100 mln użytkowników, a w styczniu 2013 roku ta liczba zmalała do około 90 mln. Dodatkowo od 2012 roku nie istnieje możliwość wyświetlania na Twitterze fotografii wykonanych za pomocą Instagrama (Instagram wyłączył wsparcie dla zdjęć publikowanych na Twitterze).

Można wymieniać i wymieniać…Media społecznościowe wciąż się rozwijają. Zmiany zachodzą bardzo szybko, trendy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Wspomnieliśmy jedynie o kilku naszym zdaniem najbardziej interesujących serwisach. Każdy ma swoje preferencje, korzysta z różnych serwisów, przez co ciężko byłoby wszystkie wymienić i zapamiętać.

Wiele osób aż do dzisiaj zastanawia się czym są media społecznościowe i co sprawia, że są tak popularne. Ogólnie można stwierdzić, że główną siłą tych serwisów jest możliwość prowadzenia intensywnej komunikacji – wymiana opinii za pomocą krótkich wiadomości. Użytkownicy nawzajem obserwują się i wymieniają spostrzeżeniami, plikami graficznymi czy dźwiękowymi. Mogą podzielić się między sobą tym, co ich interesuje. Media społecznościowe ułatwiają komunikację z dotychczasowymi znajomymi, ale także pozwalają na nawiązywanie zupełnie nowych znajomości z ludźmi z całego świata.