10.03.2017
Webdesign

Czym jest WebDesign?

Arsen Avatar photo

WebDesign – polega na rozplanowaniu, projektowaniu i wdrożeniu stron internetowych. Wymaga przemyślenia takich elementów jak nawigacja, interaktywność, użyteczność oraz współdziałanie tekstów, linków czy zdjęć. Dobry projekt graficzny zwiększa skuteczność strony jako kanału do komunikacji. Zwiększa szansę na kontakt pomiędzy dostawcą a odbiorcą treści.

Przed rozpoczęciem prac nad projektowaniem graficznym strony należy się bowiem zastanowić nad tym, jak ona ma być skonstruowana. Nie wystarczą jedynie benchmarki, które dostaliśmy od Klienta czy własne inspiracje. Dobrze przygotowana strona www wyróżnia się tym, że na początku agencja reklamowa przystępuje do działań zwanych „User experience design”. UX to nic innego jak projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Specjaliści w tej dziedzinie wykorzystując swoje bogate doświadczenie opracowują makiety funkcjonalne stron www, w celu przedstawienia Klientowi jak działać ma docelowy produkt uwzględniając wcześniejsze założenia. Przykładem może być fakt, że użytkownik z przyzwyczajenia klikając w „koszyk” z produktami szuka go po prawej stronie. Gdybyśmy umieścili go gdzie indziej jest spora szansa, że duża ich część zrezygnowałaby z dalszego przeglądania strony. Są pewne schematy działań użytkownika, pewne przyzwyczajenia i oczywistości.

1

Mniej znaczy więcej, czyli trendy w projektowaniu stron www.

 

Po akceptacji przez Klienta makiet funkcjonalnych grafik może przystąpić do projektowania layoutu. Do niedawna jedynym wyznacznikiem projektowania stron www była standardowa rozdzielczość 1024px x 768px. Obecnie standardem jest projektowanie pod RWD (technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlany np. przeglądarki, smartfonów czy tabletów). Pomocne przy tej technice jest stosowanie przejrzystych, prostych elementów, które mogą w prosty sposób dostosowywać się do szerokości wyżej wymienionych urządzeń. Kilka lat temu strony wyglądały zupełnie inaczej. Projektowało się jedynie na duże monitory. Stron nawet po „zmniejszeniu” wyglądała tak samo, dlatego zgodnie z ówczesnymi trendami strony były bogate w grafikę, w ozdobniki, tła itp. Dziś zasadę dobrego smaku wyznaczają trendy, które pojawiły się na przestrzeni kilku lat, mianowicie Flat Design. Proste kształty, jednokolorowe przyciski, minimalizm. Ogólną zasadą w reklamie, w przypadku stron www również jest fakt, że czym mniej tym lepiej. Użytkownik szybciej i łatwiej znajdzie treść, która go interesuje, jeśli strona będzie czysta i prosta. Oczywiście, nie każda strona musi być skrajnie minimalistyczna. Dobry grafik potrafi wypośrodkować styl dzięki odpowiednim fotografiom czy ikonom, które przy obecnych layoutach bardzo często się stosuje.

2

Stronę budują zdjęcia.

 

Dodatkową kwestią podczas projektowania stron internetowych jest odpowiedni dobór typografii oraz zdjęć. W przypadku gdy mamy do czynienia z katalogowymi zdjęciami od producenta sytuacja jest bardzo prosta. W przypadku kiedy Klient czeka na właściwą sesję fotograficzną lub po prostu nie ma odpowiednich zdjęć na pomoc przychodzi sprawny grafik, który korzystając z banków foto potrafi oddać klimat miejsca, przedstawić najważniejsze cechy produktu czy po prostu nawiązać do tekstu reklamującego branżę czy produkt. W obecnych czasach w dużej części projektów to zdjęcia budują stronę, dlatego grafikom zawsze zależy na tym, by projekt w całości prezentował się idealnie, zdjęcia były spójne, dobrze skadrowane itp. By użytkownik zachwycił się tym co widzi, by docelowy klient chciał kupić produkt. Tyczy się to zwłaszcza sliderów głównych, które obecnie w zdecydowane większości zajmują cały pierwszy widok po wejściu na stronę.

Ożywianie strony, czyli efekty i animacje.

 

Po zakończeniu prac nad projektem, po poprawkach Klienta i ostatecznej akceptacji wszystkich podstron grafik oddaje swoją pracę kolejne osobie, programiście, który wdroży projekt w „żywą”, w pełni funkcjonalna stronę. Na tym etapie pojawiają się kwestie z wszelkimi animacjami, które mogą spotkać użytkownika. Czy slider ma przesuwać się w prawo, czy po najechaniu na ikonę ma ona zmienić kolor itd. To również jest w gestii grafika, który przekazuje takie informacje programiście. Dzięki małym animacjom, lekkim przesunięciom w tle czy innym detalom, strona zyskuje świeżość i staje się z każdym nowym odkrywanym jej skrawkiem ciekawym doświadczeniem. Nie można zapominać, że tylko całość tworzy efekt. Sama makieta czy suchy projekt będą tylko składowymi pewnej układanki.