04.04.2022
Marketing / reklama

Grupa docelowa. Czym jest i jak ją określić?

Arsen Avatar photo

Niewiele jest takich produktów, które wszyscy chcieliby kupować. Dlatego właśnie nie możesz kierować swojej oferty do wszystkich. Kluczem do skutecznej sprzedaży jest trafienie do targetu, czyli grupy docelowej. Co to jest grupa docelowa? Jak ją określić i do niej dotrzeć? Na wszystkie Twoje pytania odpowiemy w tym artykule.

 

 

Co to jest grupa docelowa?

 

Najprościej rzecz ujmując, są to osoby lub firmy, które mogą być zainteresowane Twoją usługą, i do których powinieneś skierować działania marketingowe. Dobrze określając grupę odbiorców i dobierając odpowiednią strategię komunikacji, zwiększasz szansę na sfinalizowanie zakupu Twoich produktów.

 

 

Jak określić grupę docelową?

 

Członkowie Twojego targetu będą charakteryzowali się pewnymi cechami wspólnymi. Poniższe kryteria pomogą Ci stworzyć profil klienta idealnego. Najlepsze efekty przyniesie uwzględnienie i przeanalizowanie każdego z punktów.

1. Kryteria demograficzne – najprostsze do określenia, dają solidne podstawy do opracowania skutecznej strategii.

  • wiek
  • płeć
  • sytuacja materialna
  • wykształcenie i zawód

2. Kryteria geograficzne – miejsce zamieszkania ma ogromny wpływ na zwyczaje zakupowe i gust klientów.

  • kraj i region
  • miasto/wieś
  • wielkość miasta/wsi
  • oddalenie miejsca zamieszkania od siedziby Twojej firmy

3. Kryteria psychograficzne – pozwalają Ci na dokładniejsze poznanie idealnego klienta.

  • styl życia
  • wyznawane wartości
  • zainteresowania
  • poczucie własnej wartości

4. Kryteria behawioralne – określają nastawienie grupy docelowej do Twojego produktu.

  • stopień lojalności wobec Twojej marki
  • znajomość i posiadanie Twoich produktów
  • oczekiwania względem ceny i jakości

Pomocne narzędzia

 

Istnieje wiele narzędzi, które znacznie usprawnią proces pozyskiwania informacji o targecie (np. Google Analytics). Pozwalają one monitorować strony internetowe pod względem ruchu i dostarczają bardzo wielu danych o osobach odwiedzających Twoją witrynę. Stąd już tylko krok do precyzyjnego określenia grupy docelowej.

 

Najpowszechniejsze błędy

 

Określanie grupy docelowej to długotrwały proces, należy więc uważać, żeby nie wkradł się żaden błąd. Mógłby on zaprzepaścić całą Twoją dotychczasową pracę.

  • Zbyt duża grupa odbiorców – Im większa grupa docelowa, tym większe koszty. Podejdź do tego z rozsądkiem, bo inaczej Twoja kampania zamiast generować zyski, zacznie przynosić straty.
  • Niewłaściwa komunikacja – Określenie wieku Twoich odbiorców to kluczowy element. Innym językiem zwrócisz się do millenialsów, a innym do seniorów. Wybór kanału komunikacyjnego również będzie się różnił w zależności od grupy wiekowej. Musisz o tym pamiętać, aby kampania mogła być skuteczna.
  • Brak obiektywności – Kiedy przez dłuższy czas nad czymś pracujemy, często trudno nam obiektywnie to ocenić. Warto zlecić analizę grupy docelowej komuś z zewnątrz. Dzięki takiemu świeżemu spojrzeniu uzyskasz prawidłowe dane, na których będziesz mógł zbudować odpowiednią strategię.