14.12.2022
Webdesign

Jak stworzyć skuteczny formularz kontaktowy?

Arsen Avatar photo

Formularz kontaktowy to świetne narzędzie pozwalające znacząco podnieść konwersję na stronie. Dlaczego tak się dzieje i jak stworzyć dobry formularz kontaktowy?

 

 

Zakładka kontakt a formularz kontaktowy

 

Czy naprawdę potrzebujesz formularza kontaktowego, skoro masz już na swojej stronie zakładkę kontakt? Tak i wynika to z ludzkiej natury. Lubimy ułatwiać sobie życie i chodzić na skróty. Takim właśnie skrótem jest formularz kontaktowy – wystarczy podać dane kontaktowe, wpisać treść zapytania i wysłane. Nie trzeba kopiować żadnych adresów mailowych, przechodzić między stronami, ani tym bardziej nigdzie dzwonić, co dla wielu osób potrafi być szczególnie kłopotliwe. Dzięki temu, że formularz jest łatwy, szybki i wygodny, może konwertować.

 

Jak stworzyć skuteczny formularz kontaktowy?

 

Jeśli wydaje Ci się, że stworzenie formularza, który konwertuje, to żadna filozofia – musimy Cię rozczarować. Na jego sukces składa się wiele elementów i należy je regularnie weryfikować. O czym trzeba pamiętać podczas projektowania formularza kontaktowego?

1. Umiejscowienie

Daj użytkownikowi szansę na dotarcie do formularza W przypadku klasycznych stron www, sprawa jest prosta – można go umieścić po prostu w zakładce kontakt. Inaczej będzie to wyglądało np. na landing page’u, gdzie formularz powinien być dobrze widoczny natychmiast po wejściu na stronę. Fajnym rozwiązaniem będzie pop-up, przycisk CTA lub wkomponowanie formularza w układ strony.

2. Liczba pól

Liczba pól zależy oczywiście od celu formularza, jednak warto kierować się zasadą “im mniej, tym lepiej”. Ogranicz okienka do niezbędnego minimum, a zmniejszysz wskaźnik porzuceń. Użytkownicy nie mają na ogół ani czasu ani ochoty na wypełnianie przydługich formularzy i dzielenie się szczegółowymi danymi. Co więcej, przyjmuje się, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem są 3-4 okienka.

3. Łatwość wypełniania

Formularz musi być intuicyjny. Im prostsze będzie jego wypełnienie, tym większa szansa, że zostanie sfinalizowany. Zastosuj proste i czytelnie komunikaty, nie wymagaj rozbudowanych odpowiedzi, organicz możliwość wpisywania liter tam, gdzie potrzebne są wyłącznie cyfry. Żeby jeszcze bardziej usprawnić proces, skorzystaj z opcji rozwijanej listy, autopodpowiedzi czy checkboxów. Zwróć także uwagę, by nie rozbijać formularza na kolumny, a etykiety pól umieszczać nad polami – nie pod ani na. W ten sposób formularz zyska na czytelności.

4. Informowanie o błędach

Nawet najbardziej przemyślane i najprostsze formularze mogą zostać błędnie wypełnione, więc przygotuj się odpowiednio na na taką ewentualność. Wskaż odbiorcy błędnie wypełnione okienko i poinformuj, jak uzupełnić je poprawnie. Niezwykle istotną kwestią jest również to, by błąd w pojedynczym polu nie powodował wyczyszczenia całego formularza. Jeśli tak się stanie, formularz prawdopodobnie zostanie porzucony. Najlepiej więc informować użytkownika o ewentualnych błędach w czasie rzeczywistym.

5. Nie zapomnij o urządzeniach mobilnych

 

Trzymaj rękę na pulsie – analiza formularza kontaktowego

 

Tak jak zostało już wspomniane, formularz kontaktowy to złożony twór i każdy element może zaważyć na jego skuteczności – czasem jest to kwestia niuansu, jak kolor czy rozmiar przycisku CTA. Kluczowe będzie więc zorientowanie na UX – analizuj zachowanie użytkowników, testuj nowe rozwiązania i wyciągaj wnioski. Pomogą Ci w tym narzędzia takie jak Google Analytics czy HotJar, które zbierają najróżniejsze informacje o zachowaniach użytkowników, m.in.:

  • czas poświęcony na wypełnienie formularza oraz konkretnych pól,
  • kolejność uzupełniania pól,
  • najczęściej popełniane błędy,
  • ostatnie uzupełnione pole przed porzuceniem formularza,
  • najczęściej pomijane opcjonalne pola.

 

Jeśli wciąż nie jesteś pewien, jak stworzyć skuteczny formularz kontaktowy lub jak analizować czy zoptymalizować już istniejący, odezwij się do nas. Zaprojektujemy i wdrożymy formularz zgodny ze sztuką UX, czyli przyjazny użytkownikowi. A jak wiadomo – zadowolony użytkownik to lepsza konwersja.