Wycena

Nazwa firmy – jak się do tego zabrać? Czego się wystrzegać.

W związku z tym, że, na co dzień opracowujemy sporo projektów logotypów- miesięcznie, co najmniej kilka opuszcza nasze studio i leci w świat, chcielibyśmy podzielić się z Państwem naszymi doświadczeniami. Czujemy się moralnie odpowiedzialni za to, aby nakierować naszych klientów na właściwą ścieżkę, oraz stanowczo przestrzec przed najczęściej popełnianymi błędami, które de facto mogą zniweczyć najlepszy wizerunek i pomysł na biznes.

Nazwa firmy

Rejestrując firmę w urzędzie wychodzi nam często taki oto twór „ P.H.U. Gastronomix Jan Kowalski”, co nie oznacza, że na szyldzie lub projektach marketingowych musimy posługiwać się taką nazwą. Nawet nie powinniśmy! Tego typu nazwa powinna pozostać tylko wyłącznie na fakturze, czy w obiegu formalnych dokumentów. Jeśli Jan Kowalski nie jest znanym celebrytą lub gwiazdą sportu również nie ma sensu umieszczanie jego imienia i nazwiska w logo firmy. A co jeśli „Jan Kowalski” zamierza budować wizerunek wokół swojej osoby? No cóż, jak najbardziej ale „P.H.U.” stanowczo w nazwie marketingowej nie powinno być. Firma zarejestrowana pod jakąkolwiek nazwą może tworzyć marki o dowolnej nazwie np. „Gospoda Polska”. Nazwa jest znacznie łatwiejsza do zapamiętania, oraz pozwala na określenie, czym tak naprawdę się zajmujemy.
Klienta docelowego nie obchodzi forma działalności firmy. Wyjątkiem jest sp. z o.o. lub spółka akcyjna, która może mieć znaczenie dla partnera biznesowego. Ostatecznie tylko spółki akcyjne powinny decydować się na umieszczanie SA w nazwie, jako potwierdzenie wielkości i prestiżu. Oznaczenie Sp. z o.o. również powinno pozostać tylko w obiegu dokumentów.

Czego się wystrzegać?

Nazwą firmy będziesz posługiwać się, na co dzień, nie możesz się jej wstydzić. To nie kiepska fryzura, która odrośnie. Pozostanie z Tobą na lata i powinna na każdym kroku pracować na Twój wizerunek marketingowy.
…ale co dokładnie mamy na myśli?

  • Wszelkie nazwy z końcówką EX. „Remontex”, „Zbysz-ex”, „Rur-ex”, „Rolex” (produkcja rolet)
  • Patriotyzm jak najbardziej, ale w nazwie? „PolTrans”, „TomPol”, „RurPol”
  • Składaki. Firma Pana Rysia będzie robiła kanalizację, więc firmę nazwie „Ryś-Kan”. Idąc dalej: „BlachDach”, „UniSpaw” itp.
  • Miało być zabawnie, a wyszło jak zwykle. „Tani Armani”, „Happy End” ( firma pogrzebowa), „Ostatni łyk” ( Sklep monopolowy).
  • Nie nazywaj firmy imieniem swojego dziecka, żony, kochanki, czy psa. To nie jest cool.
  • Tylko nie UUUUU! „U Zbycha”, „Sklep u Jadzi”, „u Aliny”…

W XXI wieku nazwa firmy nie powinna pachnieć poprzednim ustrojem. Więcej ludzi przyjdzie do lokalu „Pizzeria Don Corelone” niż „Garmażerka U Romana”.

Uniwersalność nazwy

Należy pamiętać, że nawet najlepsze pomysły na biznes mogą w perspektywie czasu wymagać tego, aby je zrewitalizować. Rynek się zmienia, zapotrzebowanie na usługi i produkty również. Jeśli zdecydujesz się na nazwę KOSZULKOWO, bo akurat produkujesz nadruki na koszulach, a po chwili uznasz, że bardziej opłacalne są nadruki na czapkach to nazwa będzie nieco myląca… nawet bardzo!
Nazwa musi być prosta do zapamiętania, łatwo do wymówienia i zapisania. Moda na nazwy obcojęzyczne najczęściej jest w porządku, niemniej jednak trzeba się mocno zastanowić nad nią. Klient nie może mieć wątpliwości jak wymówić lub zapisać nazwę Twojej firmy. Ilu z nas ma problem z poprawnym wymówieniem nazwy sklepu Leroy Merlin… Z resztą to musi bardzo irytować, kiedy trzeba literować nazwę firmy i wracać się po korektę faktury po kolejnym błędnym jej wpisaniu.

Chęć bycia oryginalnym za wszelką może spowodować to, że po kilku latach działalności znienawidzimy nazwę swojej firmy. Takie przypadki również są nam znane.
Jeśli zamierzamy sprzedawać produkty lub świadczyć usługi za granicą, sprawdźmy, co nazwa firmy oznacza w innym języku. Firma Osram tego nie sprawdziła… Bądź bardziej przezorny.

Nie szukaj inspiracji na forach internetowych- nie tylko Ty je czytasz.

Internet

Zanim zdecydujesz się na nazwę, sprawdź dostępność domeny z końcówką .pl sprawdź koniecznie, żebyś nie musiał decydować się na .info lub .biz. Na wszelki wypadek, jeśli nie chcesz aby ktoś się pod Ciebie podszywał zarejestruj też .com lub .com.pl.  Jeśli już nazwa musi mieć polskie znaki, pamiętaj, że w domenie, na której umieścisz swoją stronę internetową- nie użyjesz ich. Jeśli nazwiesz swój lokal „Świeża Gęś” wiedz, że „www.swiezages.pl” brzmi kiepsko i możesz być w ogóle nie zrozumiany. Sprawdź czy przypadkiem w Google nie odnajdziesz firmy o takiej samej nazwie, lub co gorsza jeszcze z tego samego miasta, a jak z tej samej branży to całkowicie pozamiatane. Pamiętaj o wcześniej wspomnianych polskich znakach.

Portale społecznościowe. Nie każda firma ma stronę www, może mieć facebooka, twittera, google +, warto to sprawdzić. Jeśli już jesteś zdecydowany, zrejestruj od razu funpage i domeny. Wiele razy słyszeliśmy „jak sprawdzałem to była wolna” – wtedy pozostaje Ci już tylko www.swiezages.net.pl i jak się tu później nie wstydzić…

Jak zatem stworzyć unikalną nazwę firmy?

Zrób analizę grupy docelowej, zastanów się, kim są Twoi klienci. W jakim wieku będą, jakim budżetem będą dysponować, czy są to osoby wykształcone, czy znają języki obce? Gdy już określisz cechy swojej grupy docelowej zajmij się wymyślaniem skojarzeń i synonimów, które wiążą się z twoją branżą. Im więcej tego tego wymyślisz, tym lepiej.  Wypisując te wyrazy, nazwa często nasunie się sama, z połączanie wyrazów lub zamienienia kilku liter w wyrazie. Szukaj inspiracji w słownikach, możesz znaleźć wyrazy, które podobają Ci się brzmieniowo, zwróć tylko uwagę , aby były łatwe do wymówienia.  Jeśli nie słownik polski to szukaj prostych słów w językach obcych, przetłumacz słowa związane z Twoją branżą, szukaj tego najbardziej chwytliwego. Gdy wymyśliłeś już nazwę,  która zdaje się być tą właściwą, skonsultuj ją z przyjaciółmi- sprawdź jak ją odbierają, czy u nich również wywołuje odpowiednie skojarzenia.

Jeśli nadal masz problem skorzystaj z najprostszej i najprzyjemniejszej opcji – po prostu napisz lub zadzwoń do naszej firmy.  Z przyjemnością opracujemy doskonałą nazwę dla Twoje firmy.

Wszelkie podobieństwa są przypadkowe, opisane przykłady zostały opracowane na potrzebę omówienia zagadnienia związanego z prawidłowym wyborem nazwy firmy.

 

 

Udostępnij: