22.08.2022
Branding

Rebranding – kiedy warto zmienić wizerunek marki?

Arsen Avatar photo

Powszechnie wiadomo, że największe szanse na sukces mają firmy ze spójną i dobrze przemyślaną identyfikacją wizualną. Nic nie jest jednak dane raz na zawsze – zmiany zachodzące w rynku, naszej firmie, oczekiwaniach klientów, prędzej czy później będą wymagały od nas weryfikacji wizerunku marki i jego odświeżenie. Ale po kolei!

 

 

Na początku był branding.

 

Branding to kreowanie wizerunku Twojej marki poprzez komunikowanie jej charakteru i wartości. Jest to sposób na wyróżnienie się spośród konkurencji, zaistnienie w świadomości konsumenta i wywołanie w nim określonych skojarzeń. Branding obejmuje m.in. logo, opakowania produktów, ubiór pracowników, stronę internetową, a nawet styl komunikacji z odbiorcą. Jest nieodłącznym elementem skutecznej strategii marketingowej.

 

Czas na zmiany, czyli kilka słów o rebrandingu.

 

Rebranding jest procesem zmiany sposobu komunikacji Twojej marki z otoczeniem. Decyzja o konieczności jego przeprowadzenia nie należy do łatwych, zwłaszcza jeśli marka jest już rozpoznawalna wśród klientów, a Ty jako właściciel odczuwasz pewien rodzaj sentymentu do jej obecnego charakteru.

Kiedy zdecydować się na rebranding? Jeśli widzisz, że Twoja dotychczasowa komunikacja wydaje się przestarzała i nie odpowiada sytuacji rynkowej, co powoduje zmniejszenie popytu, lub zmiany, jakie nastąpiły w Twojej firmie, wymagają wprowadzenia nowych rozwiązań. Sama branża i przemiany, jakie w niej zachodzą, również niejako wymuszają konieczność dostosowania się, by nadążyć za konkurencją.

 

Co obejmuje proces rebrandingu?

 

Rebranding może obejmować zarówno zmianę tożsamości marki, zmianę logo, kolorystyki, szaty graficznej strony internetowej i social mediów oraz ponownego obrandowania lokalu, samochodów, pracowników czy materiałów reklamowych. Zazwyczaj rebranding kojarzony jest głównie ze sferą wizualną, ale wiąże się również ze zmianą strategii komunikacji, grupy docelowej, a także procesów wewnątrz samej firmy.

 

Czy rebranding się opłaca?

 

Jeśli rebranding wynika z potrzeby rynkowej i zostanie poprzedzony analizą, to jest opłacalny. Mimo konieczności poniesienia kosztów związanych z zaprojektowaniem komunikacji od zera oraz jej wdrożeniem, odświeżony wizerunek stwarza zupełnie nowe możliwości i pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną w Twojej branży. Rebranding może być również pretekstem do wprowadzenia koniecznych zmian w firmie, zoptymalizowania procesów, uzupełnienia kompetencji, zmiany asortymentu lub poprawy jego jakości. Nie będzie przesadą porównanie rebrandingu do rewolucji. Daje ona szanse na odniesienie sukcesu, trzeba jednak pamiętać, że chaotyczne, nieprzemyślane działania mogą przynieść efekt odwrotny zamierzonego.

 

 

Nie każda zmiana to rebranding.

 

Różne działania związane z odświeżeniem wizerunku marki są często zbiorczo nazywane rebrandingiem. Nie jest to jednak do końca trafne określenie. Rebranding to, jak już ustaliliśmy, rewolucja, a przecież nie każda sytuacja wymaga od nas aż tak radykalnych działań.

 

Lifting

 

Jest to delikatna, kosmetyczna zmiana elementów graficznych marki. Wynika ona najczęściej z chęci podążania za aktualnymi trendami i dopasowania się do oczekiwań klientów. Liftingować można opakowania produktów, stronę internetową, a nawet logo. Aspekty, takie jak skojarzenia, sposób komunikacji, czy grupa docelowa, pozostają jednak takie same. W ten sposób odświeżamy wizerunek lub uatrakcyjniamy usługę, nie ingerując jednocześnie w charakter brandu i wypracowaną pozycję na rynku.

 

Redesign

 

Redesign to z kolei proces mający na celu naprawę elementów identyfikacji wizualnej, które nie działają już tak, jak powinny, lub nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów. Mogą dotyczyć zarówno logo, jak i strony internetowej czy materiałów reklamowych. Tak, jak w przypadku liftingu – w samej strategii marketingowej nie zachodzą żadne zmiany.

 

Podsumowanie

 

Dobrze zaprojektowany system identyfikacji wizualnej to klucz do sukcesu Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że realia rynkowe oraz potrzeby klientów wciąż się zmieniają. Trzymaj więc rękę na pulsie i reaguj, kiedy wymaga tego sytuacja. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jest to proste zadanie. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że coś jest nie tak, zwróć się po pomoc do specjalistów. Na przykład do nas! Skutecznie ożywimy każdy, nawet najbardziej przykurzony, brand.