29.05.2019
Branding

Spójność wizualna w tekście i w grafice – dlaczego jest tak istotna dla wizerunku firmy?

Arsen Avatar photo

Kreuj swój wizerunek od A do Z

 

Jaki jest Twój produkt? Czego oczekują od niego Twoi Klienci? To bardzo ważne pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć, prowadząc komunikację firmy w mediach społecznościowych czy uzupełniając content na stronie internetowej. Tematyka, w której się poruszasz powinna w pewnych przypadkach wymuszać zachowanie elegancji, a w innych, przykładowo, powinna wzbudzać zainteresowanie barwnymi wyrażeniami i kolorową grafiką. Jak to zrobić, czego unikać? Na te kwestie odpowiadamy poniżej, zapraszamy do lektury!

 

Po pierwsze – wybierz kierunek komunikacji

 

W branżach związanych z bankowością, finansami czy usługami prawniczymi, niezwykle ważne jest kreowanie wizerunku eksperta, dzięki któremu wzbudzimy zaufanie. Nieodpowiednia, infantylna kreacja lub potok kolokwialnych wyrażeń sprawią zupełnie odwrotny efekt – taki sam efekt może przynieść używanie wyłącznie specjalistycznego słownictwa, które spowoduje trudność w odbiorze dla „laika”. Nasz odbiorca może poczuć się niepewnie i zrezygnować z podjęcia z nami współpracy.

branży motoryzacyjnej jest tyle sposobów na komunikację, ile tylko marek samochodów. Prawdą jest, że producenci prześcigają się w możliwościach indywidualnej konfiguracji pojazdów, dlatego sposób komunikacji powinien być dostosowany przede wszystkim do charakteru (historii) marki oraz danego samochodu (a nawet jego wersji wyposażenia). Warto także pamiętać o wspólnych punktach: reklama modeli zarówno dla osób młodych i starszych, czy mniej lub bardziej majętnych, powinny posiadać pewne spójne elementy.

Gastronomia – styl komunikacji w tym obszarze nie powinien być definiowany wyłącznie poprzez pryzmat cen, które panują w lokalu. Charakter restauracji, knajpy czy baru określa wszystko, z czym Klient ma do czynienia. Są to: wystrój, atmosfera, dania, sposób zamawiania/odbierania dań, lokalizacja, ale i ubiór pracowników i godziny otwarcia. Ważną rolę będą tu grały także fotografie potraw i produktów, wykorzystane w reklamie.

Marki związane ze wszelkiego rodzaju przemysłem (w szczególności energetycznym, elektromaszynowym, chemicznym czy wysokiej technologii), kierując komunikaty do potencjalnych lub obecnych partnerów biznesowych, powinny postawić na pewność i stabilność. Media społecznościowe tych marek nie są odpowiednim miejscem do dzielenia się memami – nawet, jeśli obracają się w tematyce firmy.

Usługi i produkty kosmetyczne stanowią kolejny przykład branży, w której profesjonalizm odgrywa niezwykle istotną rolę, ale nie tylko on jest głównym filarem komunikacji! Język i treści wizualne dostosuj do grupy wiekowej odbiorców i do przeznaczenia produktów. Dla nastolatek branża beauty to przede wszystkim zabawa i odkrywanie nowości. Dla profesjonalnych wizażystów liczy się solidność produktu, a dla klientów indywidualnych w wieku dojrzałym – niezawodność.

 

Brak spójności – ciekawa, profesjonalna grafika i słaby tekst – lub na odwrót. Jakie są konsekwencje?

 

Generowanie materiałów, które nie są ze sobą spójne jest nie tylko mylące dla odbiorców. Będą sprawiały wrażenie braku profesjonalizmu ze strony właściciela marki lub wewnętrznych problemów komunikacyjnych – brak dialogu na linii copywriter–grafik czy niezdecydowanie content creatora. Osoba, czytająca niejasne komunikaty nie zostanie zachęcona do podjęcia jakiejkolwiek interakcji. Efektem tego będzie zignorowanie postu na portalu społecznościowym czy innej formy reklamy, wyjście ze strony internetowej czy porzucenie koszyka. Zamiast zarobku, będziemy generowali zbędne koszty – nie do odzyskania. A chyba nie o to chodzi w biznesie?

 

Dobry tekst, idealny wybór hasła przewodniego i słabej jakości zdjęcie – co da się z tym zrobić?

 

Tak, jest na to proste rozwiązanie, a nawet dwa! Pierwszym, jest wynajęcie fotografa, który na zamówienie wykona zdjęcia Twoich produktów, dań czy pomieszczeń, a nawet podejmie się sesji podczas wykonywania usług (na przykład kosmetycznych), lub sfotografuje wybrany pojazd w dowolnej lokalizacji. Z takiej współpracy zrodzą się materiały, dzięki którym możliwe będzie tworzenie jeszcze bardziej spójnych treści.

W obecnym świecie, w którym dostęp do dobrej jakości sprzętu fotograficznego jest tak powszechny i stosunkowo niedrogi, każdy może poradzić sobie ze stworzeniem podstawowych materiałów na potrzeby social media. Nie musisz być artystą, ani fotografem, aby postawić sobie takie zadanie. Ważnym tylko jest, aby zdjęcia, które wykonujesz powinny mieć ze sobą wspólny mianownik. Zastanów, który z nich będzie dla Ciebie odpowiedni: kolorystyka, miejsce, światło, a może kompozycja? Pamiętaj tylko, że wspólny element nie oznacza to monotonii!

A co z popularnymi bankami gotowych zdjęć? To narzędzia, którym warto się posiłkować, gdy wszystkie inne możliwości nie będą dostępne. Banków jest mnóstwo i o ile Twój produkt czy usługa nie są bardzo unikalne, prawdopodobnie znajdziesz pasujące zdjęcie odpowiedniej jakości. Minus tego rozwiązania? Firm, które stosują zdjęcia stockowe są tysiące i niektóre z nich prawdopodobnie użyły już zdjęcia, które i Ty chcesz wykorzystać.

 

Bądź autentyczny

 

Jak Cię widzą i czytają – tak Cię rozumieją i postrzegają. Spójność oznacza dla konsumenta autentyczność marki. Dzięki niej przywiązują się do produktów i chętnie je kupują. Jeśli w swoim biznesie masz bezpośredni kontakt z Klientami, Twoja komunikacja powinna także odzwierciedlać relacje z nimi oraz budować zaufanie z nowymi odbiorcami. Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówkom odnajdziesz sposób na komunikację i kreowanie spójnych treści!