Wycena

Strona przyjazna użytkownikowi, czyli co irytuje odbiorców w Twojej stronie www

Strona internetowa to narzędzie, które ma Ci pomóc w realizacji określonych celów, np. wizerunkowych czy sprzedażowych. Dbasz więc o jej estetykę, merytorykę treści, skrupulatnie pozycjonujesz. Jednak sam wygląd czy nawet najbardziej wartościowy content niewiele wskórają, jeśli strona nie będzie przyjazna odbiorcy. Chcesz, by użytkownicy wracali do Twojej witryny, a konwersja się zgadzała? Sprawdź naszą listę rzeczy, które mogą irytować osoby odwiedzające Twoją stronę.

1. Wolne ładowanie się strony

To pierwszy problem, o który użytkownik może potknąć się na Twojej stronie. Obecnie jesteśmy już na tyle przyzwyczajeni do płynnego działania witryn, że żaden przestój nie umknie naszej uwadze. Im wolniejsza strona, tym szybciej użytkownik po prostu ją opuści, a tego przecież nie chcemy. Dlaczego strona wolno się ładuje? Najczęściej winowajcą jest przeciążony serwer. Każdy element strony jest w pewnym sensie obciążeniem, większym lub mniejszym. Mogą to być źle zoptymalizowane obrazy, duże pliki wideo, nadmiar kodu. Przeciążenia powoduje też wzmożony ruch na stronie. Warto więc przyjrzeć się tej kwestii i dokonać poprawek.

2. Brak optymalizacji strony pod urządzenia mobilne

Faktem jest, że bardzo duża część z nas przegląda strony internetowe głównie z poziomu urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Dlatego niezoptymalizowana strona potrafi nas nieźle zirytować. Oprócz tego, że taka witryna kiepsko się prezentuje, to jest najzwyczajniej niewygodna w użytkowaniu. Znacznie trudniej jest dotrzeć do pożądanych informacji, trzeba przewijać, powiększać, nie mówiąc już o trafieniu palcem w zbyt małe przyciski. Jak zoptymalizować stronę pod urządzenia mobilne? Najlepiej zadbać o tę kwestie jeszcze na etapie projektowania strony www. W przypadku istniejących już stron pomocne mogą okazać się takie narzędzia, jak na przykład WordPress.

3. Wyskakujące okienka

Chyba nic nas tak nie irytuje podczas przeglądania strony, jak wyskakujące znienacka okienka i szukanie tych malutkich krzyżyków, które pozwolą nam je zamknąć. Takie natrętne pop-upy z reklamami, ofertami, informacją o plikach cookie czy prośbą o odwiedzenie instagrama zasłaniają nam treści, z którymi chcemy się zapoznać i wybijają ze skupienia. Ogranicz wyskakujące okienka na swojej stronie do niezbędnego minimum. Jest naprawdę mnóstwo mniej drażniących sposobów na przekazanie użytkownikowi ważnych informacji.

4. Nieintuicyjność

Zadbaj o to, by użytkownik mógł w prosty, intuicyjny sposób poruszać się po witrynie oraz szybko docierać do interesujących go informacji, w przeciwnym wypadku po prostu wyjdzie i spróbuje znaleźć to, czego szuka, gdzieś indziej. Jak więc poprawić intuicyjność strony www? Jest to złożone zagadnienie, które wymaga specjalistycznej wiedzy, możesz jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii.

  • Cała istota tkwi w prostocie – zadbaj, by strona była przejrzysta, nie przytłaczaj odbiorcy ścianami tekstu, stwórz zwięzłe menu i hierarchię podstron. Użytkownik na pewno doceni także dobrze widoczną ścieżkę dostępu, która będzie go informować, gdzie dokładnie się znajduje.
  • Sprawdzaj regularnie, czy pojawił się gdzieś przypadkiem błąd 404, czyli niedziałający link. Możesz monitorować to na wiele różnych sposobów, na przykład przez wtyczkę do WordPressa.
  • Jeśli masz na swojej stronie formularze kontaktowe – skróć je lub podziel na etapy, zadbaj o klarowność komunikatów i rozróżnienie pól opcjonalnych od wymaganych.

5. Zdjęcia ze stocka

Stock to świetne narzędzie, ale trzeba podchodzić do niego racjonalnie. Nie wszystkie grafiki nadają się do publikacji na stronie internetowej Twojej firmy. Odbiorcy są bardzo wyczuleni na często wykorzystywane zdjęcia i sztuczne uśmiechy. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest firmowa sesja zdjęciowa. Uzyskane w ten sposób materiały będą bardziej wiarygodne, a użytkownik będzie miał szansę, zobaczyć prawdziwą twarz Twojego biznesu.

6. Brak danych kontaktowych i przycisków socjali

Brak danych kontaktowych jest po pierwsze lekko podejrzany, a po drugie – sprawia, że Twoja strona jest nieefektywna. Nie dajesz klientowi możliwości skontaktowania się z Tobą, zadania dodatkowych pytań, a często nawet zamówienia usługi czy produktu. Tworzenie strony internetowej bez tak podstawowych informacji mija się z celem. Zakładkę kontaktową warto również wzbogacić o przyciski odsyłające do mediów społecznościowych. W ten sposób potencjalni klienci mogą przed podjęciem decyzji zakupowej lepiej zapoznać się z Tobą i Twoją ofertą czy opiniami na jej temat. Brak takich przycisków pozostawia lekki niesmak.

Czy warto poprawiać denerwujące elementy na stronie internetowej?

Zdecydowanie tak. Sam jesteś klientem i na pewno nie raz spotkałeś się z irytującymi błędami na stronach usługodawców. Spójrz na swoją witrynę z tej perspektywy i zastanów się, które elementy wymagają poprawy. Klient, którego nie rozpraszają wadliwe elementy, chętniej dokona zakupu i wróci do Ciebie w przyszłości.

Przedstawiona przez nas lista to tylko kilka przykładów tego, co może irytować użytkowników podczas odwiedzin na stronie. Jeśli obserwujesz, któreś z nich u siebie lub nie jesteś pewien, czy Twoja witryna jest przyjazna odbiorcom – skontaktuj się z nami. Chętnie się temu przyjrzymy.

 

Udostępnij: