Zabieg rebrandingu
Wspominaliśmy już na blogu o spójnej identyfikacji wizualnej, ale co gdy firma chce lub musi wprowadzić zmiany wizerunkowe? Czy wiecie czym jest zabieg rebrandingu?
Rebranding ma za zadanie zmianę percepcji marki w świadomości odbiorców. Celem wprowadzania nowych rozwiązań jest ocieplenie wizerunku firmy czy produktu w oczach konsumentów. W głównej mierze opiera się na opracowaniu i wprowadzeniu nowych i ulepszonych elementów identyfikacji wizualnej – logo, nazwy czy produktu.
Ze względu na to, że przeprowadza się go najczęściej z dwóch głównych powodów rebranding można podzielić na aktywny i reaktywny. Aktywny jest wyrazem chęci zmiany wizerunku marki, polepszenia jej wizerunku lub po prostu odświeżenia, bo jest przestarzały. Natomiast rebranding reaktywny jest pochodną zachodzących zmian własności brandu, najczęściej w wyniku przejęcia lub fuzji, które w naturalny sposób wymuszają zmiany.
Rebranding z jednej strony jest często działaniem niezbędnym, które motywuje do rozwoju oraz niesie ogromne szanse na poprawę stanu obecnego, a z drugiej jednak budzi niechęć, obawy i wiąże się z dużym ryzykiem, kosztami.
Proces rebrandingu prawie zawsze wiąże się z koniecznością wymiany oznakowań we wszystkich placówkach przedsiębiorstwa – w biurach, na pojazdach, w materiałach promocyjnych itd. W przypadku dużej firmy dodatkowo konieczne jest również przeprowadzenie kampanii informacyjnej w mediach.
Rebranding a plagiat
Każdy rebranding (a szczególnie ten, który okazał się sukcesem) może być posądzony przez część odbiorców o plagiat. Dobrym przykładem takiej sytuacji jest nagrodzony w prestiżowym konkursie Transform Awards Europe 2015 rebranding Wirtualnej Polski. Nowe logo portalu porównywane było do logotypu stacji CNN czy też do znaku graficznego Walkmena firmy Sony. Oczywiście jakiekolwiek zarzuty były w tym przypadku bezpodstawne.
Skąd bierze się zatem problem tak częstych zarzutów o kopiowanie cudzych projektów? Przyczyn może być wiele. Po pierwsze ludzie bardzo często nie znają prawa własności intelektualnej, nie wiedzą, w jakim zakresie dozwolone jest wykorzystywanie wyników pracy innych osób. Dodatkowo w dobie Internetu zdarza się twórczość równoległa, twórcy inspirują się cudzymi pracami tłumacząc sobie, że to tylko „inspiracja”. Problemem może być również ludzka zazdrość – wiele osób decyduje się wykorzystywać cudze sukcesy i podkradać pomysły.
Co jest plagiatem i gdzie przebiega granica pomiędzy „inspiracją” a skopiowaniem cudzego utworu to podstawowa wiedza, którą powinna posiadać każda agencja zajmująca się tworzeniem identyfikacji wizualnej.
Podsumowując rebranding to trudne, ale często także spektakularne zadanie dla firmy. Może zakończyć się w dwojaki sposób – sukcesem i wzbudzić uznanie, albo potępieniem przez konsumentów. Dlatego zanim firma zabierze się do rebrandingu, powinna mieć wyznaczony cel oraz opracowany plan działania. Bardzo ważne jest również, aby zmiany dokonywane były pod okiem specjalistów, którzy pomogą je skutecznie wdrożyć. Przyda się także dobry, niezależny specjalista od wizerunku, który profesjonalnie zajmuje się tworzeniem identyfikacji wizualnej. Taki, który podpowie, wskaże drogę.
My jako agencja zajmująca się brandingiem, podchodzimy do każdego projektu indywidualnie. Oczywiście monitorujemy rynek, zapożyczamy pewne elementy, tworzymy projekty wg panującej mody, jednak staramy się przedstawić klientowi najlepsze, najbardziej kreatywne rozwiązania dostosowane konkretnie do jego potrzeb. Jeśli Twoją firmę czeka rebranding – śmiało! Zgłoś się do nas, pomożemy!