14.11.2022
Marketing / reklama

Zmiany w polityce plików cookie – co trzeba wiedzieć?

Arsen Avatar photo

Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że po wejściu na jakąkolwiek stronę pierwsze, co widzimy, to baner z informacją o plikach cookie i przyciskiem “akceptuję”. Nie zawsze jednak wiemy, na co tak naprawdę wyrażamy zgodę, czym są pliki cookie i co dzieje się ze zgromadzonymi danymi. Nadchodzą jednak zmiany, które mają uregulować, tę niejasną dotąd kwestie. Ale zacznijmy od początku.

Co to są pliki cookie i do czego służą?

 

Pliki cookie, nazywane często ciasteczkami, to małe pliki tekstowe zapisywane w pamięci urządzenia podczas korzystania ze strony internetowej. Niektóre z nich są niezbędne do prawidłowego działania witryny, inne z kolei, funkcjonalne czy reklamowe, są całkowicie opcjonalne. Dzięki nim przeglądarka może zapamiętać preferowane ustawienia strony czy dane logowania, a formularze są automatycznie uzupełniane danymi użytkownika.

Z punktu widzenia administratora strony pliki cookie to prawdziwa skarbnica wiedzy o użytkownikach, ich zachowaniach i preferencjach. Informacje te można wykorzystać np. do poprawienia funkcjonalności strony lub personalizowania wyświetlanych w przeglądarce reklam. Jednak zgodnie z prawem najpierw należy poinformować o tym użytkownika i uzyskać jego zgodę.

 

Rodzaje plików cookie

 

Pliki cookie możemy podzielić na cztery rodzaje:

  • cookies własne – tworzone pod konkretną witrynę, by optymalizować jej działanie, dopasować treści do użytkowników lub by rozpoznać urządzenie użytkownika,
  • cookies zewnętrzne – to pliki pochodzące z podmiotów zewnętrznych, zawierają ogólne i anonimowe dane statystyczne oraz pozwalają na personalizację reklam i logowanie do witryny za pośrednictwem innych serwisów.
  • cookies sesyjne – czyli dane tymczasowe przechowywane w urządzeniu użytkownika, które zostają trwale usunięte wraz z wygaśnięciem sesji lub po wylogowaniu,
  • cookies trwałe – także przechowywane na urządzeniu końcowym użytkownika, jednak pozostają one zapamiętane aż do momentu ich usunięcia.

 

W zależności od przeznaczenia wspomnianych plików można przypisać je do poniższych kategorii:

  • niezbędne (konieczne) – są to pliki umożliwiające prawidłową pracę serwisu i korzystanie z niego,
  • efektywne (wydajnościowe) – monitorują wydajność witryny, dzięki czemu możliwa jest jej optymalizacja,
  • funkcjonalne – umożliwiają zapisanie preferowanych ustawień przeglądania, zapamiętanie danych logowania czy automatyczne wypełnianie formularzy,
  • statystyczne i analityczne – gromadzą dane statystyczne m.in o źródłach ruchu na stronie czy liczbie odsłon,
  • reklamowe – pozwalają na personalizowanie treści wyświetlanych reklam, zarządzanie nimi i monitorowanie ich efektywności.

 

Co zmienia się w polityce plików cookie?

 

Do tej pory nie było w zasadzie konkretnych zaleceń, dlatego informacja o plikach cookie na każdej stronie wyglądała trochę inaczej. Zazwyczaj był to po prostu krótki komunikat i przycisk “akceptuj” lub “OK”. Czasem brak wyrażenia zgody na zbieranie plików cookie całkowicie uniemożliwiał przejście do serwisu. Jednak z początkiem tego roku TSUE przedstawił konkretne wytyczne podyktowane przepisami RODO oraz dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej (ePR). Co trzeba wiedzieć o zmianach w polityce plików cookie?

Przede wszystkim użytkownik musi zostać poinformowany, jakie dane chce gromadzić witryna i jak nimi zarządza. Może również wybrać preferowaną konfigurację zgód:

  • akceptacja wszystkich plików cookie,
  • akceptacja jedynie niezbędnych plików cookie,
  • akceptacja niezbędnych plików cookie i dowolnych innych spośród nieobowiązkowych.

Bardzo ważne jest również, by użytkownik mógł w każdej chwili zmienić ustawienia zgód.

 

Jak powinna wyglądać zgoda na pliki cookie?

 

Co należy zrobić:

  • Przeanalizować, w jakim celu gromadzisz pliki cookie (formularze kontaktowe, Mapy Google, Google Analytics, Google Fonts, połączenie Pixel z Facebookiem, itd.).
  • Przygotować nowy regulamin.
  • Wprowadzić opcje wyboru w formularzu zgody.
  • Wprowadzić wszystkie niezbędne zmiany na stronie.

 

Aby stworzyć prawidłową zgodę na pliki cookie, należy pamiętać także o kilku istotnych kwestiach:

  • kierowany do użytkownika komunikat musi zostać wyrażony prostym i zrozumiałym językiem,
  • kategorie gromadzonych plików cookie, ich odbiorcy i cel powinny być szczegółowo wypunktowane,
  • wszystkie pola i checkboxy (poza absolutnie niezbędnymi) muszą być domyślnie odznaczone,
  • użytkownik musi mieć możliwość zmiany zgody w dowolnym momencie,
  • zgoda powinna zawierać informację o dacie ostatniej aktualizacji.

 

Konsekwencje błędnej implementacji polityki plików cookie

 

Błędna implementacja zgody lub jej całkowity brak pociągną za sobą szereg konsekwencji. Część firm otrzymała już upomnienia i pisma wzywające do wprowadzenia wymaganych zmian. Czym grozi ich zignorowanie?

Od momentu otrzymania ponaglenia masz 7 dni na wdrożenie nowych zaleceń. Po upływie tego czasu zaczniesz odczuwać nieprzyjemne konsekwencje – zablokowanie konta Google, wstrzymanie prowadzonych kampanii oraz ograniczenie widoczności Twojej witryny. Wszystko to oczywiście negatywnie wpłynie na konwersję, ruch na stronie i zaufanie klientów. Ponadto przewidziane są również kary finansowe i postępowanie sądowe.

 

Wdrażanie zmian w polityce plików cookie

 

Zmiany w plikach cookie można z powodzeniem wprowadzić samemu, będzie to jednak wymagało dobrego zorientowania w temacie i odpowiednich umiejętności. Warto więc zwrócić się po pomoc do profesjonalistów – prawnika, w kwestii stworzenia prawidłowej formuły zgody, i specjalistów od projektowania stron internetowych, którzy wdrożą na Twojej stronie wszystkie aktualne zalecenia.

Zlecając nam wdrożenie uaktualnionej polityki plików cookie, możesz mieć pewność, że wszystkie jej elementy będą zgodne ze standardami i obowiązującym prawem. Nasza kancelaria przygotowała różne warianty regulaminów w zależności od rodzaju strony i specyfiki branży, wszystkie jednak zawierają niezbędne zapisy. Gwarantujemy kompleksową usługę dostosowania strony internetowej do aktualnych wymogów zarówno Unii Europejskiej, jak i Google.