Czym jest brand purpose?
Brand purpose z języka angielskiego to “słuszna sprawa”, rozumiany jako “cel” firmy, “dlaczego” firmy, czyli powód istnienia i idee, które reprezentuje.
“Ludzie nie kupują tego, co robisz; kupują, dlaczego to robisz. Celem nie jest robienie interesów z każdym, kto potrzebuje tego, co ty masz. Celem jest robienie interesów z ludźmi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz.” – Simon Sinek, How Great Leaders Inspire Action
Dlaczego Twoja firma powinna określić cel marki?
Jeśli założeniem Twojego przedsiębiorstwa jest uzyskanie czegoś więcej niż jednorazowego zysku, to właśnie po to jest brand purpose. To dzięki określonym wartościom firma ma możliwość ciągłego rozwijania się. Rozwój generuje elastyczność, a to z kolei większe zarobki. Ponadto wspólne cele łączą – zarówno klientów jak i pracowników. Angażowanie się w kwestie społeczne ( tolerancja, wielokulturowość) czy ekologiczne (zero waste, ochrona środowiska) to sprawy, na które bardzo często zwracamy uwagę przy wyborze nowego kontrahenta czy pracodawcy.
Konsumenci przed podjęciem decyzji o zakupie coraz częściej badają cel marki. W ten sposób firma z bardziej przekonującymi wartościami otrzymuje większe wsparcie i uznanie.
Dzięki brand purpose zbudujesz więź z klientem/ konsumentem – co pomaga zwiększyć lojalność oraz wyróżnić markę na tle konkurencji.
Jak stworzyć brand purpose?
- Jasno określ czym jest Twoja marka i dlaczego to robisz – cel powinien być nieodłącznym elementem istnienia marki, powinien nawiązywać od jej powstania.
- Myśl długoterminowo – Twoi odbiorcy muszą widzieć, że wierzysz w swoje wartości oraz działasz zgodnie z nimi. W dzisiejszych czasach ludzi nie da się “oszukać”.
- Postaw klienta na pierwszym miejscu – wyznacz sobie grupę docelową, do której będziesz dedykował swoje założenia. Nie każdemu musi spodobać się Twój cel i nie każdy musi się z nim utożsamiać.
Przykłady znanych brand purpose:
NIKE – w 2019 r. producent marki odzieży sportowej uzyskał nagrodę Emmy za reklamę “Dream Crazy”. Reklama ta ukazuje większość wartości, które wyznaje firma.
DOVE- marka utożsamia się z ruchem body positive- pomaga kobietom w akceptacji własnego wyglądu.
STARBUCKS- marka przedstawia swój cel: ”dzielić się z przyjaciółmi wspaniałą kawą i starać się, by świat był lepszy.” Natomiast w 2021 r. Starbucks dodał kolejne wartości – “koncepcja trzeciego miejsca między pracą a domem, stworzenie przestrzeni zarówno do rozmów i spotkań, jak i odpoczynku od wielkomiejskiego zgiełku”.